gaNtung::...


Saturday, January 22, 2011

Ceritanya bermula begini~~~
          ALLAH megutuskan malaikat Jibrail untk bertanyakan kepada beberapa binatang. Lalu malaikat Jibrail pon pergi bertanyakan kepada seekor kerbau.

Jibrail: Wahai kerbau, adakah kamu suka dijadikan seperti ini ? (dalam keadaan kerbau itu sedang berendam dalam sawah  padi).
kerbau:Alhamdulillah, aku bersyukur dijadikan seekor kerbau daripada menjadi seekor kelawar yang bermandikan air
            kencingnya sendiri.

Setelah itu, malaikat Jibrail pergi menemukan seekor kelawar.
Jibrail: Wahai kelawar, adakah kamu suka dijadikan seperti kelawar ini?
kelawar: Alhamdulillah, aku bersyukur dijadikan seekor kelawar daripada aku menjadi seperti cacing yang berjalan
               dengan perutnya sendiri dan duduk dalam tanah.

Kemudian, malaikat Jibrail pergi pula bertemu dengan seekor cacing. Malaikat Jibrail bertanya kepada cacing.

Jibrail: Wahai cacing, adakah kamu suka dijadikan seperti ini ? (hanya berjalan dengan perut sendiri dan hidup dalam
            tanah)
cacing: Alhamdulillah, aku bersyukur dijadikan seperti ini daripada aku diciptakan seperti seorang manusia yang bila di
            akhirat kelak dia akan diazab dan diseksa disebabkan tak cukup amalan.


Marilah kita2 sama bermuhasabah diri..Apakah kita tidak malu? sedangkan binatang boleh bersyukur mengapa tidak kita?? Walhal kita sebagai manusia cukup semua sifat..tetapi berapa kali kita mengingati ALLAH dan bersyukur kepadaNYA??

Astagfirullhal'azim.....

No comments:

Post a Comment